Ik heb het dubble empathy problem zeker wel ervaren, kreeg diagnose op 38
en ik ben nu 40.
Goed in maskeren, kost wel bergen energie.
Wat had het me een energie en vooral sanity gescheeld als ik dat communicatie probleem niet telkens probeerde te overbruggen, of in ieder geval minder.
Mee uitgaan (prikkels) omdat me dat gevraagd werd, of naar een festival (prikkels) gaan omdat een ex dat graag wilde. Ik telkens weer proberen en vastlopen, dat vervolgens proberen te onderdrukken, allerlei vage klachten daardoor.
Ben er meermaals flink van doorgedraaid, zeker omdat het nooit echt double is geweest is mijn beleving. In slechte fases ging ik flink uithalen, omdat interacties 'oneerlijk' en 'ongelijkwaardig' aanvoelden. Wat compleet niet begrepen werd uiteraard en totaal verkeerd geïnterpreteerd, en dat brengt dan weer verwarring en drama met zich mee en uiteindelijk meltdowns/korte burn-outs etc.
Hebben we het nu over hetzelfde of niet? Het lijkt erop van wel maar het lijkt compleet langs elkaar heen te gaan alsnog. Alsof je naar hetzelfde schilderij kijkt maar jij ziet Picasso en de ander van Gogh.
Tijdens de zeldzame spectrum interacties die ik in mijn leven gehad heb verliepen communicatie en interactie veel makkelijker. Het empathie probleem was gereduceerd tot 'normaal'. Zoals neurotypische mensen waarschijnlijk onderling communiceren. Super chill, scheelt zoveel gezeik.
Als empathie geen empathie terug krijgt, onbedoeld of niet, word het iets giftig als je maar lang genoeg wacht. Vraag maar al aan mijn exen, werkgevers, relaties
Mag ik lekker aan gaan werken ook nog, bedankt neurotypisten, ben soms zo wantrouwend en giftig als wat en ben te oud om nog gothic te worden.
#theproblemisreal