Ondanks jaren van onderzoek zijn de oorzaken van autisme nog niet volledig begrepen. Een toenemend aantal wetenschappers richt zich nu op de mogelijke rol van het immuunsysteem en het darmmicrobioom bij de ontwikkeling van autisme. Een recent onderzoek suggereert dat een ketogeen dieet – een dieet rijk aan vetten en arm aan koolhydraten – mogelijk gunstige effecten heeft op autisme.
Tja, diëten... misschien dat deze post eigenlijk meer thuishoort in een topic over geloof en religie?
Het weekmenu in jouw crosspost oogt overigens wel acceptabel. Enige kanttekening is wellicht dat je of een enorme hoeveelheid vrije tijd moet hebben (of een kok in dienst).
Alba schreef: ↑05 okt 2024 14:02
Tja, diëten... misschien dat deze post eigenlijk meer thuishoort in een topic over geloof en religie?
Het weekmenu in jouw crosspost oogt overigens wel acceptabel. Enige kanttekening is wellicht dat je of een enorme hoeveelheid vrije tijd moet hebben (of een kok in dienst).
Waarom bij geloof en religie, als daar effectief onderzoek naar gedaan wordt?
Er is een boek van Kris Verburgh - de voedselzandloper, dat vond ik wel goed gemaakt.
Hij ging ook kijken naar waar mensen gezond oud worden en Japan en het Middellandse-zeegebied scoren daar goed, en vette vis staat daar vaak op het menu. En ze eten ook groenten en gefermenteerd voedsel.
Veel groenten eten is alleszins een aanrader voor de vezels, zo voedt je je darmflora. De bacteriën in je dikke darm gaan als ze niet genoeg te eten krijgen je darmen zelf opvreten en zo krijg je darmkanker en wondjes, bloedplaatjes die dan risico geven op een toeval.
Koolhydraten worden snel omgezet in vet in het lichaam, en teveel koolhydraten eten zet je insulineproductie in 'overdrive', en dat is dan gelinkt aan suikerziekte, ook weer niet goed.
Ik zou denken dat het gezonder is om je koolhydraten niet uit witte rijst, brood of pasta te halen, maar eerder te kiezen voor maaltijden met veel meer groenten en volkorenproducten.
Alba schreef: ↑05 okt 2024 14:02
Waarom bij geloof en religie, als daar effectief onderzoek naar gedaan wordt?
Diëten zijn de moderne equivalent van regendansen en hebben qua veronderstelde heilzame werking vaak meer met geloof dan met wetenschap te maken. Hoe strenger het dieet, des te groter de parallel met religie.
Het artikel is, op het voorbeeldmenu en de afbeelding na, gebaseerd op dit onderzoek:
Ketogenic Diet Induced Shifts in the Gut Microbiome Associate with Changes to Inflammatory Cytokines and Brain-Related miRNAs in Children with Autism Spectrum Disorder: https://www.mdpi.com/2072-6643/16/10/1401
Er wordt veel onderzoek gedaan naar de 'darm-hersen as'. Onze voeding draagt mogelijk bij aan de samenstelling van de darmflora. De darmflora is mogelijk van invloed op stemming, gedrag e.d.
Admin schreef: ↑05 okt 2024 16:16
Het artikel is, op het voorbeeldmenu en de afbeelding na, gebaseerd op dit onderzoek:
Ketogenic Diet Induced Shifts in the Gut Microbiome Associate with Changes to Inflammatory Cytokines and Brain-Related miRNAs in Children with Autism Spectrum Disorder: https://www.mdpi.com/2072-6643/16/10/1401
Dat neemt niet weg dat ik sceptisch ben zodra het woord 'dieet' valt. Er gingen op dat gebied al 83 (of 84, daar wil ik af zijn) goeroes en messiassen voor, inclusief de nodige wetenschappelijke publicaties die bij latere beschouwing misschien toch minder kracht hadden dan op het eerste gezicht leek.
Er wordt veel onderzoek gedaan naar de 'darm-hersen as'. Onze voeding draagt mogelijk bij aan de samenstelling van de darmflora.
Eveneens bekend (en ik denk dat je 'mogelijk' daarin zelfs mag weglaten).
Er wordt wel steeds meer onderzoek naar het microbioom gedaan naarmate meer duidelijk wordt.
Helaas heb ik dieetrestricties vanwege andere problemen waardoor ik moet oppassen met vetten. En vis lust ik niet. Dus ben ik gebonden aan lapmiddelen.
Een dieet met een bepaalde invloed op de darmflora zou best gunstig kunnen zijn voor autisme, onafhankelijk of het autisme wel of niet erfelijk is. Het een sluit het ander niet uit denk ik.
Bijziendheid is ook erfelijk, maar een bril beperkt het leed aanzienlijk.
Misschien is het autisme niet erfelijk, maar een gevolg van een erfelijke disbalans in de darmflora. En die zou dan via een dieet min of meer in het gareel te krijgen zijn. Zo kan je het misschien ook interpreteren.
Wat de wetenschap in elk geval zeker weet, is dat het nog heel veel niet weet.
Er is een correlatie tussen het hebben van epilepsie en het hebben van autisme.
Dat specifieke dieet werkt bij epilepsie, in die zin dus een kans dat het ook werkt bij autisme.
Het lijkt me ook wel goed mogelijk dat er bij een zwangere vrouw die zo'n dieet volgt ook een impact is op de baby tijdens de ontwikkeling van de zenuwen en hersenen, ook al heeft die baby de genetische opzet om autisme te hebben, en zal die diagnose uiteindelijk ook naar boven komen.
Ik spreek uit eigen ervaring, mijn moeder had epilepsie, ze had een zware aanval op kerstmis bij mij thuis zo'n 5 jaar geleden nu en ze is een half jaar nadien overleden.
Bij haar zwangerschap van mij is mijn moeder naar een instelling gegaan omdat de stress thuis zwaar was, en daar kreeg ze veel rust en werd ook veel vette vis gegeten, makreel en zo...
Autisme is toch een probleem met informatieverwerking?
Je suggereert dat bij de zwangersschap van mijn Opa, mijn vader, bij de mijne en die van mijn dochter er iets 'mis' is gegaan met voeding. Het lijkt mij allemaal erg ver gezocht.
Ik denk dat er bij autisten helemaal niets mis is gegaan. Je bent op een bepaalde wellicht atypische manier bedraad. Je valt daardoor wat buiten de norm op een aantal gebieden. Sommige wat extremer dan de ander.
Choline is een van de weinige natuurlijke stoffen die in staat is de hersenbarrière te doordringen. In de hersenen produceert choline een stof die noodzakelijk is voor het goed functioneren van het geheugen.
En het voorkomt leververvetting.
Dieet is vooral eieren en lever
Misschien was mijn vorige bericht niet juist.
Dit onderzoek laat zien dat onder muizen en mensen positieve resultaten kwamen naar suppletie of in andere woorden dieet met veel ei, vlees, en vis