Bram Raeymaekers uit Westerlo is drummer bij onder meer Niels Destadsbader en Clouseau en was ook te zien in de live-show van De Eregalerij van Radio 2. Hij heeft het syndroom van Gilles de la Tourette. “Bij mij uit zich dat in ongecontroleerd knipperen met mijn ogen of bewegen met mijn hoofd. Als ik echt heel moe ben, durf ik al eens ongepaste dingen te roepen. Dat wil ik niet, maar dat gebeurt gewoon”, vertelt Raeymaekers op Radio 2 in Antwerpen.
“Ik heb het geluk dat ik het goed kan controleren en door de dag lukt het mij om het te onderdrukken. Alleen komt het er dan ’s avonds uit, als een soort van waterval. Gelukkig weet mijn vrouw dat en heeft ze daar geen problemen mee”, zegt Raymaekers.
Niet raar
Vooral momenten van stress zijn moeilijk voor Raeymaekers. “Soms als ik bijvoorbeeld een tv-opname heb en ik zit daardoor de hele dag in een donkere ruimte, dan heb ik de behoefte om echt loeihard op mijn drumstel te slaan. Ik ben zelfs een keer op mijn handen gaan zitten om dat te voorkomen.”
Raeymaekers vindt het belangrijk dat er bewustzijn gecreëerd wordt rond Tourette. “Ik wil dat mensen weten wat het is en dat ze niet raar moeten opkijken als ik plots een tic heb. Ik kan er namelijk niets aan doen. Het is zoals iemand die een slechte knie heeft of een slecht gehoor. Alleen heb ik een neurologische aandoening.”
Op deze Europese Gilles de la Tourette-dag wordt een filmpje gelanceerd met artiesten Niels Destadsbader en Raymond van het Groenewoud. Zij willen met de campagne “Doe normaal” vertellen dat er niets mis is met mensen die Tourette hebben en dat ze meer zijn dan de aandoening alleen.
Raeymaekers probeert mensen dan ook meteen over zijn aandoening te vertellen. “Bij een politiecontrole bijvoorbeeld. Daar vertel ik dat ik Tourette heb en dat agenten dus niet moeten schrikken als ik plots iets beledigends of aanstootgevends zeg. Dat is echt zo niet bedoeld. Vaak wordt daar altijd met respect op gereageerd en dat is fijn.”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/07 ... -tourette/