• Peiling

Zorgboerderij nam kinderen zonder medeweten ouders mee naar genezingsdiensten

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1995
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Zorgboerderij nam kinderen zonder medeweten ouders mee naar genezingsdiensten

Ongelezen bericht door Admin »

De eigenaresse van een zorgboerderij in het Gelderse Wekerom heeft kwetsbare kinderen zonder toestemming van de ouders meegenomen naar zogenoemde 'bevrijdings- en genezingsdiensten'. Dat melden Omroep Gelderland en Omroep Brabant na eigen onderzoek.

De zorgboerderij biedt onder meer dagbesteding en therapie aan kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking of stoornis. De omroepen spraken meerdere ouders en kinderen die naar de zorgboerderij in Wekerom gingen.

Ze hebben een klacht ingediend bij de brancheorganisatie waarbij de zorgboerderij is aangesloten. De zaak is in behandeling bij het Instituut voor Agrarisch Recht, dat klachten afhandelt voor de brancheorganisatie. De uitspraak volgt later deze week. Sinds het begin van de zaak heeft de gemeente Ede, waar de zorgboerderij staat, alle doorverwijzingen gestopt. Op de zorgboerderij verblijven volgens Omroep Gelderland op dit moment geen kinderen meer.

Zonder toestemming
Ouders vertellen dat de begeleiding op de zorgboerderij in eerste instantie goed was, maar dat dit de laatste jaren veranderde toen de eigenaresse zich stortte op haar geloof. Volgens de ouders zijn hun kinderen daarna meerdere keren zonder hun toestemming meegenomen naar bevrijdings- en genezingsdiensten.

Ook zouden de kinderen zijn meegenomen naar evangelisatiebijeenkomsten in Eindhoven en moesten de kinderen, volgens de ouders, kindertijdschriften verbranden omdat ze 'demonisch' zouden zijn. Ook dit gebeurde buiten hun medeweten om, zeggen de ouders.

Op de boerderij zou er tegen de kinderen zijn gezegd dat als ze zich lieten dopen, ze dan bijvoorbeeld van hun autisme zouden genezen. "Haar autisme werd bestempeld als iets demonisch. Mijn dochter heeft na die tijd bij mij in de keuken gestaan en in tranen gezegd: 'maar nu blijft voor altijd de duivel in mij. Ik ben dus nu niet genezen'", zegt Indra Roesink uit Leusden. Haar 14-jarige dochter Elinde heeft autisme en ging zes jaar lang ieder weekend naar de zorgboerderij.

'Situatie te betreuren'
In een schriftelijke reactie aan Omroep Gelderland zegt de eigenaresse dat de kinderen aanwezig zijn geweest bij kerkdiensten, maar niet bij bevrijdings- of genezingsdiensten. Ook zegt zij dat er nooit tegen de kinderen is gezegd dat zij zouden genezen van hun beperking of stoornis als zij zich lieten dopen.

De bevrijdings- en genezingsdiensten werden gedaan door evangelist Tom de Wal. De prediker en gebedsgenezer claimt dat hij mensen kan genezen met "de kracht van God". Ook beweert hij mensen te kunnen 'bevrijden' van boze geesten of demonen. Dit gebeurt tijdens speciale 'bevrijdingsdiensten'.

De kinderen vertellen aan de regionale omroepen dat het er tijdens de de diensten heftig aan toe ging en dat ze er ook bang van werden. Zo waren ze getuige van geestuitdrijvingen. "Ik zag mensen op de grond liggen trillen en schreeuwen. Ik dacht dat iemand pijn had. Ik wilde er bijna op af lopen om te vragen of het wel ging", vertelt de 11-jarige Senna, die zes jaar lang met zijn broer naar de zorgboerderij ging.

Tijdens de diensten zou er ook gebeden worden om mensen te bevrijden van autisme. "Dan roept hij: 'Geest van autisme, ga weg!' Dat maakte me aan de ene kant blij, omdat mijn autisme misschien weg kon gaan", vertelt Elinde. "Maar doordat ik autisme heb kan ik heel slecht tegen geluiden, dus het maakte me ook heel bang."

De eigenaresse erkent dat er een voorval is geweest waarbij iemand een "fysieke reactie" kreeg tijdens een gebed buiten de dienst en dat dit indruk heeft gemaakt op de kinderen. De kinderen zouden toen zijn "weggeleid".

Ook zegt de vrouw dat de kinderen zijn meegegaan naar evangelisatiebijeenkomsten in Eindhoven. Volgens haar wilden de kinderen dit zelf en werd dit afgestemd met de ouders. "Dat dit nu zo wordt opgevat, geeft ons het inzicht dat we daarin beter "nee" tegen de kinderen hadden kunnen zeggen." De vrouw zegt de situatie te betreuren en hoopt in gesprek te gaan met de ouders. "Om zo op een andere wijze tot afronding te komen"

De ouders geven aan pas recent de gebeurtenissen ontdekt te hebben. Dat kwam onder meer omdat de kinderen op de zorgboerderij te horen zouden hebben gekregen dat zij niets mochten vertellen. Elinde: "De begeleiders zeiden tegen mij dat ik mijn mond dicht moest houden en dat er anders grote gevolgen zouden zijn. Of ze zeiden dat mijn ouders het al wisten."

Daniela Titocci, de moeder van Senna, is verbolgen. "Je hebt nu niet alleen de problematiek die we hadden voordat we ze daar brachten, maar ook een stukje verwerking van wat daar allemaal heeft plaatsgevonden."

Tom de Wal laat aan Omroep Brabant weten de eigenaresse van de zorgboerderij niet te kennen. Daarnaast zegt hij ouders te adviseren om geen jonge kinderen mee te nemen naar zijn diensten.

https://nos.nl/artikel/2515033-zorgboer ... gsdiensten
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Zorgboerderij nam kinderen zonder medeweten ouders mee naar genezingsdiensten

Ongelezen bericht door EgoSum »

Ik denk dat de eigenaresse beter zelf naar een zorgboerderij kan gaan :roll:
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 414
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Zorgboerderij nam kinderen zonder medeweten ouders mee naar genezingsdiensten

Ongelezen bericht door MARCDC »

Als atheist heb je daar alleen maar grondwettelijke principes waar je kunt op terugvallen...
ik kan me soms wel voorstellen dat je de eigenaresse een exorcisme zou willen aanbieden om de dwaze gedachten uit haar hersentjes te verdrijven... tja.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht